Yoga

 

Vi erbjuder yoga i grupp eller individuellt såväl för privatpersoner som företag/organisationer.

Yoga för privatpersoner – om du samlar ihop ett gäng (minimum 8 pers) så kommer vi gärna och håller yoga, meditation anpassat efter era önskemål.

Personlig träning – vill du träna upp din styrka, smidighet, lära dig meditera, andningsträning eller stresshantering. Vi gör ett individanpassat upplägg efter dina speciella behov.
Boka in dig för … en första konsultation.

Yoga för företag – ta hand om din personal; förebyggande friskvård, rehabilitering, stresshantering. Läs mer … om företagsyoga.

 
iStock-872339042.jpg

“Har du svårt att välja yoga hör bara av dig till oss så lyssnar vi in dina behov och ger förslag på ett upplägg som kan passa dig.”

Eva & carina

 
 
 

Boka vår yoga direkt hos oss … genom att maila eller ringa.

Yoga för styrka, smidighet och balans

Här utgår vi från grundläggande hathayoga för att stärka kropp & sinne, mjuka upp stela muskler och leder. Yogan är stärkande och mjukgörande för både muskler och de inre organen på ett skonsamt sätt. Vi värmer mjukt upp kroppen och går vidare med mer fysiska övningar för att bygga styrka, förbättrad kroppsmedvetenhet och rörlighet och avslutar med en stunds avslappning som ger dig tid att landa i dig själv.

Passar alla som introduktion till yogaträning eller enstaka workshop, ca 60 min/tillfälle. 

 
 

Återhämtningsyoga – vila dig i form!

Yoga anpassat för djupavslappning, mental balans och hälsa. Passar bra för personer som lider av humörsvängningar, sömnproblem, stress och utbrändhet eller bara vill koppla av från en stressig vardag. Här utgår vi ifrån kunskaper inom restorative/yinyoga där du går in i djupare stretchar där du vilar en längre stund med hjälp av props (hjälpmedel som bolster, straps, klossar). Du känner dig hållen och lär dig slappna av i varje del av din kropp. Denna yogaform ger dig djupavslappning, självinsikt och förnyad energi.

Ges som enstaka workshop (ca 2 tim) eller i kursform (60 min, 6-8 tillfällen)

 
 
 

Yoga & Meditation

Här utgår vi från den ursprungliga, rena kundaliniyogan och gör utvalda kriyor (specifika yogapass med olika syften) där vi tränar upp ökad rörlighet, balans och styrka. Varje pass avslutas med en stunds meditation för att landa i stillhet. Yogan passar bra för dig som vill få mer energi, bli av med blockeringar och uppnå fysisk och mental balans. Denna traditionella yogaform tillåter dig att gå på djupet för nya insikter om dig själv och syftar till att stärka ditt medvetande för att lära dig mer om dina gränser och möjligheter. Detta uppnås med yoga, pranayama (andningsövningar), mindfulness (medvetandeövningar) och meditation. 

Varje pass är 90-120 min långt och läggs med fördel upp som en kurs.

 

Medicinsk yoga – Mediyoga enligt IMY

Mediyoga syftar till att behandla olika besvär/tillstånd eller används förebyggande för att uppnå fysisk, känslomässig och mental balans. Ges med fördel i kursform för att successivt bygga upp en bättre hälsa. Varje pass är 90 min och kurserna är på 6-10 ggr. Mediyoga skapar och fördelar energi i kroppen på ett mjukt och terapeutiskt sätt, vitaliserar dina inre organ och hjälper dig att släppa spänningar och stress. Medicinsk yoga stöds av forskning och är du nyfiken kan du läsa mer här IMY-länk! Vi har tagit fram ett urval av terapeutiska yogakurser som vi kan erbjuda såväl privatpersoner som företag.

Yoga för rehabilitering 
Här utgår vi ifrån medicinska yogapass för att bygga upp och stärka kroppen efter en tids sjukdom/sjukskrivning. Det kan handla om individanpassad träning eller ges som gruppträning för dina anställda. Yogan kan t.ex. användas för att hjälpa till att stärka kroppen från grunden och immunförsvaret, hjälpa till att återfå full rörlighet efter operation, eller för att komma tillbaka ifrån utmattningsdepression och stressrelaterade sjukdomar. 

Yoga som friskvård 
Förebyggande träning för att stärka din eller dina anställdas fysiska och mentala hälsa och minska risken att bli sjuk. Här använder vi yogan för att behålla rörlighet och stärka muskulaturen för ökad uthållighet och välmående. Dessutom gör vi andningsträning och meditation för att skapa lugn och avkoppling i sinnet. Forskning visar att det finns mycket pengar att spara genom att satsa på förebyggande friskvård på företaget. 

Yoga mot ryggproblem
Ryggyogan syftar till att mjukt och inkännande öka rörligheten och cirkulationen i rygg och stela höfter samt stärka musklerna i mage och rygg (core-partiet). När vi stretchar, stärker och slappnar av dessa stora, djupt liggande muskelgrupper påverkas vi fysiskt såväl som på ett mentalt, emotionellt och energimässigt plan. Ryggyogan enligt IMY rekommenderas av läkare då forskningsstudier visat mycket goda resultat vid olika typer av ryggproblem som t.ex. diskbråck, ryggskott, svaga muskler, värk eller allmän stelhet. Alla kan delta för att successivt bygga upp en bättre rygghälsa.

Migränyoga – mot spänningshuvudvärk och migrän
En kurs på 6 ggr för dig som lider av migrän, kronisk huvudvärk, ofta återkommande spänningshuvudvärk, stress och sömnstörningar. Yogan gör att du får igång ett flöde som släpper spänningar i huvud, nacke och axlar, vilket är en vanlig orsak till dessa problem. Orsaken till migrän kan även vara matallergi, stress eller hormonell obalans, men genom yogan balanserar du kropp och sinne med mycket goda resultat. Du får med dig verktyg (övningar, meditationer och andningstekniker) för att förebygga och snabbt motverka ett anfall när du upplever symptomen. 

Yoga för kvinnans hormonsystem – för välbefinnande och hormonell balans
Kursen baseras på IMYs yogapass för hormonell balans och är på 6 ggr.Yogan rekommenderas för kvinnor med PMS, infertilitet eller klimakteriesymptom. Redan från 35-årsåldern börjar funktionerna avta, vilket bl.a. kan medföra humörsvängningar, huvudvärk och ökad stresskänslighet. I kursen lär du dig flera olika yogapass med effektiva övningar och meditationer för körtelsystemet. Det är kraftfulla tekniker som bl.a. påverkar äggstockarna, sköldkörteln, binjurarna och hypofysen. Regelbunden yoga förstärker effekten

 
 

Stresshantering – en kurs vid utbrändhet och stress

En kurs för dig med utmattningssymptom som t.ex. upplevd stress, koncentrationssvårigheter, högt blodtryck, kronisk o/e vandrande värk, fibromyalgi, elöverkänslighet, utmattningsdepression etc. Dessa symptom kan uppkomma av såväl yttre stress (t.ex. orimliga/motstridiga krav, känsla av tidsbrist och otillräcklighet, överstimulans av dina sinnen) eller inre stress (obestämbar känsla av oro, ångest som kan bero på obearbetade trauman, fysiska sjukdomar, medicinering etc.). Oavsett orsak innebär dessa symptom en allvarlig hälsorisk och i många fall långvariga sjukskrivningar. Basen i kursen är terapeutisk yoga, medvetandeövningar (mindfulness), meditation coaching och samtal, för att du ska bli medveten om vad som stressar dig, dina reaktioner och vad du kan göra åt det. Du får lära dig mer om medveten avslappning, att lämna huvudet och landa i kroppen, smärthantering och hur du kan bygga upp dig själv. Du får verktyg för att minska stressen i kropp och sinne – för mer balans och harmoni i vardagen, förbättrad hälsa och livskvalitet. Kursens syfte är att hjälpa dig hitta ditt inre lugn – en fast bas att återvända till när omvärldens krav blir för höga. Vi vill hjälpa dig få tillbaka din energi och stimulera dig att ta nya steg för att nå din fulla potential.

Ges i kursform (8 ggr) där varje pass är 90 min långt. Alternativt kan Stresshanteringen erbjudas som en halv- eller heldags eller helgworkshop.

 

Postural träning enligt Optimum-metoden

Erbjuds som gruppträning eller individuellt för att stärka hållningsmuskulaturen, vilket innebär att du kan bli av med en rad problem och obalanser i kroppen som beror på felaktig belastning, oliksidighet och försvagad muskulatur. Med olika övningar stärker vi rätt muskler, vilket ger snabba resultat och minskad värk och smärta.

Gruppträning 6 ggr.

Personligt utformat träningsprogram med uppföljning 4 ggr.